03. MENGENAL PASTI CIRI-CIRI PENASIHATAN,
BIMBINGAN DAN MENTORING
CIRI-CIRI PENASIHATAN, BIMBINGAN DAN MENTORING
1. Ciri-ciri Penasihatan
·
Berfokus kepada permasalahan yang dihadapi oleh seseorang daripada
menumpuhkan diri sendri kepada individu yang bermasalah.
·
Berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih
berautoriti kepada orang lain. Orang yang berautoriti bermaksud orang yang
lebih berpengalaman, banyak pengetahuan dan mempunyai pengiktirafan.
·
Memberi nasihat adalah keadeh yang paling tepat untuk mengatasi masalah
yang dihadapi oleh seseorang.
2. Ciri-ciri Bimbingan
Menurut Muhamad Mansur Abdullah & Siti Nordiana Mohd Tamin (2010)
·
Membimbing adalah proses membantu dalam bentuk individu ataupun kumpulan.
·
Bersifat dipantau secara berterusan dalam tempoh yang lama dan mempunyai
arah tujuan.
·
Bimbingan adalah untuk semua murid iaitu untuk perkembangan diri mereka.
·
Fokus utama bimbingan adalah mencegah masalah sementara ia masih boleh
dikawal.
·
Guru bimbingan perlu bertingkah laku professional untuk mengelakkan
hubungan yang tidak sihat.
Menurut Salahudin (2010)
·
Menolong pelajar yang bermasalah dalam akademik.
·
Memberi nasihat kepada pelajar yang berhenti sekolah.
·
Berusaha memberi pendidikan yang sesuai dengan minat dan kemahiran
pelajar.
·
Menunjukkan jalan petunjuk kepada pelajar yang ingin melanjutkan
pelajaran.
3. Ciri-ciri Mentoring
·
Hubungan yang berterusan yang boleh dikekalkan untuk suatu tempoh masa
yang panjang.
·
Boleh menjadi lebih informal dan perjumpaan boleh berlaku apabila mentee
memerlukan beberapa nasihat, bimbingan atau sokongan daripada mentor.
·
Jangka masa mentoring adalah lebih panjang dan mentee akan menerima
pendapat mentor dengan lebih luas.
·
Mentor biasanya adalah lebih berpengalaman dan berkelayakan daripada
mentee.
·
Fokus utama mentoring ialah pada kerjaya dan perkembangan peribadi
mentee.
·
Mentoring akan membimbing mentee untuk menyelasaikan masalah berkaitan
dengan mentee.
KEPENTINGAN PENGURUSAN PENASIHATAN MURID KEPADA PELAJAR
1. Mengatasi Kemerosotan Akademik
·
Guru perlu lihat kemerosotan disiplin pelajar yang akan jejaskan
persekitaran di sekolah dan perlu memberikan bimbingan kepada pelajar yang
sewajarnya daripada pihak guru.
2. Pencapaian Akademik
·
Ini kerana, apabila guru membimbing dan menasihati pelajar mereka,
pelajar akan sentiasa sedar dan ingin mencapai pengetahuan dan tingkah laku
yang menyumbang kepada aspek pembelajaran yang berkesan.
·
Pelajar perlukan bimbingan untuk memenuhi perancangan pendidikan dan
kehendak akademik di sekolah.
3. Psikososial
·
Pelajar perlu dibantu dalam perkembangan sahsia perbadinya agar tidak
terjerumus kepada perkara yang tidak sihat.
Comments
Post a Comment